איך להקל על פריצת דיסק?

תוכן עניינים

פריצת דיסק היא תופעה שכיחה יחסית ואוכלוסיות רבות סובלות מההשלכות של תופעות אלו. פריצת דיסק יכולה להיות לאורך עמוד השדרה בכל מרווח בין 2 חוליות. כלומר, הפריצה יכולה להתרחש בחלק העליון הצוואר (Cervical) המונה 7 חוליות, ואז לרוב הכאב מתבטא בצוואר ו\או בידיים ו\או בכתפיים. אם פריצת הדיסק היא בחלק של חוליות החזה (Thoracic) או החלק המותני (Lumbar) לרוב הכאבים מתבטאים בכאב גב ו\או כאבים ברגליים.

אז איך באמת מקלים על כאבי פריצת דיסק?

מחקרים רבים הראו שפעילות גופנית יכולה מאוד לסייע לטיפול בפריצת דיסק, הפחתת כאב, הגברת טווחי תנועה ושיפור באיכות החיים. האימון לא חייב להיות בהכרח אימון ארוך, גם אימון קצר וממוקד יכול לסייע בהפחתת כאב וחיזוק שרירים. בנוסף, יש צורך גם בשינוי התנהגותי – למרות הכאבים הפוקדים מי שסובל מפריצת דיסק חשוב להימנע ממנוחת יתר בשכיבה או בישיבה. דווקא מנוחה, שנראית לנו טבעית ומתאימה למצב, עלולה לגרום לנוקשות של המפרקים, חולשה של השרירים ועלול לפגוע ולהאט את תהליך ההחלמה. נראה שגב שנמצא בתנועה, מחלים מהר יותר. ועל כן, מצד אחד יש "להקשיב לגוף" ולא לבצע תנועות שגורמות לתחושת כאב משמעותית, אבל מנגד, מומלץ לפחות לבצע תזוזה כלשהי כל חצי שעה – למשל הליכה קצרה בבית.

מהו ספורט מומלץ לפריצת דיסק?

ספורט הוא מעין טיפול טבעי לפריצת דיסק כאשר האימון צריך להיות כחלק מאורח חיים שמתאים למי שסובל מפריצת דיסק. ההמלצה החד משמעית היא לבצע פעילות גופנית בהתאם ליכולת ובמגבלות הכאב.

  • אימון לשליטה מוטורית (Motor Control Training) – אימון כזה כולל אימון בעצימות נמוכה בכיווץ סטטי (איזומטרי) של השרירים העמוקים בפלג הגוף העליון – 'שרירי הליבה' ושרירי רצפת האגן שלרוב חולשה שלהם יכולה להגביר את הכאב.

אימון כזה משפר גם את הגמישות, היציבה, את הקלות בתנועה של עמוד השדרה, מגביר את המודעות של הגוף, שיווי משקל וקואורדינציה בקרב מטופלים הסובלים מפריצת דיסק.

כלומר, הבסיס לאימון לפריצות דיסק צריך לכלול אימון בעצימות נמוכה יחסית, שמחזק בעיקר את שרירי הליבה ושרירי רצפת האגן, עובד על גמישות ושיפור יציבה בכדי להפחית את הכאב המלווה בפריצת דיסק. 

טיפול פיזיותרפי מקצועי

למשך מספר שבועות המשלב לעיתים תרגילי להקלת הכאב ולשיפור התפקוד, טיפול מנואלי (ידני) גירוי חשמלי, שיטות לקירור או חימום הגוף או קיבוע זמני של הגב התחתון והצוואר להאצה בתהליך ההחלמה.

אימון EMS

אימון EMS (בשמו המלא – Electric Muscle Stimulation) הוא לרוב אימון קצר של כ-20 דקות, שמבצע גירוי שרירים חשמלי בעזרת המכשיר ה-EMS. המתאמן לובש חליפה ייעודית ומבצע תרגילי כושר שנותן לו המאמן במטרה להפעיל את רוב שרירי הגוף עם עומס נמוך יחסית על מפרקי הגוף.  המאמנים המקצועיים שלנו מתאימים את תוכנית האימון בהתאם למטרה של המתאמן, בהתאם למגבלה הגופנית, בהתאם לכאב ובהתאם להעדפות המתאמן. ניתן לשלוט על עוצמת האימון על ידי שליטה על הזרם החשמלי המופק מהמכשיר, ובכך להתאים במדויק את עצימות האימון ליכולת של המתאמן. כך שאם ביום מסוים הכאב גבוה יותר, ניתן לבצע אימון קל יותר שעדיין יפעיל את שרירי הגוף ללא השפעה על המפרקים והגב. ואם ביום אחר מרגישים טוב יותר, אפשר לבצע תוכנית אימון מאתגרת יותר בהתאם ליכולת.

מחקר שבדק את ההשפעה של אימון סטנדרטי לעומת אימון EMS בעזרת מדריך על כאבי גב תחתון הראה שאנשים שביצעו אימון EMS במשך חודשיים חוו שיפור מובהק בכאבי גב תחתון לעומת קבוצת האימון הסטנדרטית.

לסיכום:

כאבי גב תחתון ופריצות דיסק בפרט עלולים לפגוע מאוד באיכות החיים של הסובלים מהם. מומלץ להקפיד על התנהגות ואימון שמפחית כאב, כמו פיזיותרפיה, שילוב של אימון לשרירי הליבה ורצפת האגן, גמישות. אימון EMS יכול להיות אופציה טובה למי שאין לו זמן רב להתאמן, אבל מצב שני מבין את החשיבות של אימון לטיפול טבעי בפריצת דיסק

מחקרים:

PMID: 21587105

PMID: 35701082

PMID: 14622808

מאמרים נוספים

ספורטר

תודה, נחזור אליך בהקדם!

רוצה להתאמן עם החברים?
שתף אותם!

נשמח לשמוע מכם

שלחו הודעה!

נשמח לשמוע מכם

שלחו הודעה!

נשמח לשמוע מכם

שלחו הודעה!

נשמח לשמוע מכם

שלחו הודעה!

[leadercf7 campid="4949"]

נשמח לשמוע מכם

שלחו הודעה!

[leadercf7 campid="4949"]

נשמח לשמוע מכם

שלחו הודעה!

נשמח לשמוע מכם

שלחו הודעה!

[leadercf7 campid="5594"]
דילוג לתוכן