תרגילי כושר שניתן לבצע עם בלט דיסק

תוכן עניינים

בלט דיסק הוא מצב שמתקיימת שחיקה בטבעות ההיקפיות של הדיסקים הבין חולייתיים. עומסים חוזרים על חוליות הגב, טראומה או תנועה לא נכונה בשילוב עם התבגרות והזדקנות יכולים לגרום לאט לאט להיווצרות בקע בטבעת המעטפת שהחיצונית של הדיסק. ואז, החלק הצמיגי נדחף לנקודת השחיקה (הנקודה החלשה במעטפת של הטבעת) ונוצרת בליטה מחוץ לגבולות האנטומיים של הדיסק.

מה ההבדל בין בלט דיסק לפריצת דיסק?

לרוב, בלט דיסק הוא שלב מקדים לפני פריצת הדיסק. כלומר, לאחר מצב של בלט, אם המשך העומסים וההזדקנות ייתכן מצב בו העומס על הדיסק והמעטפת החיצונית שלו גבוה, ובסופו של דבר השכבה החיצונית נקרעת, והסחוס הנוזלי זולג החוצה – מה שנקרא פריצת דיסק.

איך להקל על כאבי פריצות דיסק?

טיפול בבלט דיסק ובפריצת דיסק הם החל מטיפול שמרני, טיפול תרופתי וכלה בהתערבות ניתוחית. לרוב כאשר הטיפול השמרני איננו מספק תוצאה, מתקדמים לאופציה הניתוחית.

בלט דיסק צווארי תרגילים

בלט דיסק או פריצת דיסק בצוואר יכולים לגרום לכאבים בצוואר, בכתפיים ובידיים, תחושת נימולים באזורים הללו ותחושה של 'הירדמות של האזור'. תרגילים לבלט דיסק צווארי אמורים לחזק את השרירים ולהגדיל טווחי תנועה. התרגילים נעשים באיטיות ללא תנועות חדות וחשוב לא להגיע לסף כאב גבוה. כל מתיחה אורכת כ-30 שניות.

  1. מתיחה עדינה של הצוואר לכיוון הכתף – קירוב של האוזן לכיוון הכתף ללא הזזה של הכתפיים, תמיכה קלה ועדינה במתיחה עם היד להגברת המתיחה. 
  2. סיבוב הצוואר תוך כדי הסתכלות לצד בתנועה אופקית של הצוואר, תמיכה קלה של היד בסנטר להגברת המתיחה ללא הזזת הכתפיים.
  3. קירוב הסנטר לכיוון החזה בעזרת תמיכה קלה של היד בראש להגברת המתיחה.

התרגילים הבאים יבוצעו כ-5 פעמים בתנועה רציפה ואיטית:

  1. הנחת הידיים אצבעות לאצבעות על העורף במרחק של כמה ס"מ בין החוליות, הרמת הראש בעדינות ומבט כלפי מעלה. תרגיל זה מבוצע כ-5 פעמים בתנועה רציפה ואיטית.
  2. הנחה שוב של הידיים באותו מיקום, שמירה על ראש במבט קדימה, ופתיחה מרפקים החוצה ואחורה והבלטת של החזה. תנועה של פתיחה (מתיחה) וסגירה.

 

בלט דיסק גב תחתון תרגילים:

כל התרגילים מבוצעים בישיבה על כיסא, בתנועה איטית ומבוקרת, כ-10 חזרות לכל תרגיל.

  1. הנחה של הידיים על המותניים כך שהאגודלים פונים לכיוון הגב ושאר האצבעות קדימה וגלגול של האגן קדימה ואחורה. כך שעושים קימור באגן ואז יוצרים קשת בגב. כאשר מגלגלים לאחור את הגב מוציאים אוויר. כאשר יוצרים קשת בגב, מכניסים אוויר.
  2. הרמה של האגן מצד לצד כמו 'נדנדה'. מכווצים צד אחד של שרירי הבטן והרמה של צד אחד של האגן פעם ימין ופעם שמאל. המטרה היא להזיז מעט את האגן ולא להטות את הגב.

 

  • מומלץ מאוד להתייעץ עם פיזיותרפיסט מוסמך לטיפול ואימון לבלט דיסק ופריצת דיסק

 

אופציה נוספת שיכולה להיות בנוסף לתרגילים הפיזיותרפיה לצוואר, הוא שילוב של אימון EMS.

אימון EMS – אימון Electric Muscle Stimulation) EMS) הוא לרוב אימון קצר ויועל של כ-20 דקות, שמבצע גירוי שרירים חשמלי בעזרת המכשיר. המתאמן לובש חליפה ומבצע תרגילי כושר שנותן לו המאמן במטרה להפעיל את רוב שרירי הגוף עם עומס נמוך יחסית על מרפקי הגוף. 

מחקר שבדק את ההשפעה של אימון סטנדרטי לעומת אימון EMS בעזרת מדריך על כאבי גב תחתון הראה שאנשים שביצעו אימון EMS במשך חודשיים חוו שיפור מובהק בכאבי גב תחתון לעומת קבוצת האימון הסטנדרטית.

אימון EMS הוא אימון כוח לכל דבר, ויכול לסייע גם לאנשים שמתמודדים בנוסף לבלט או פריצת דיסק בבעיות רפואיות אחרות. למשל אחד הטיפולים המומלצים והיחידים לפיברומיאלגיה הוא אימון גופני שיכול להפחית כאבים במחלה.

בנוסף, אימון גופני שכולל הפעלה של שרירים וחיזוקם יכול לסייע באיזון מחלת הסוכרת, הפחתת סוכר בצום, האטה של התקדמות המחלה, ושיפור תפקודי.

 

  • חשוב מאוד שהאימון יבוצע בהשגחה של מדריך EMS מקצועי ומוסמך.

 

לסיכום:

אימון גופני עדין וממוקד לבעיה,  בין אם זו בלט או פריצת דיסק צווארית או מותנית, יכול לסייע מאוד בהפחתת כאב ושיפור איכות החיים והתפקוד. מומלץ מאוד להיעזר בגורם מקצועי לאימון בטוח ויעיל.

מאמרים נוספים

ספורטר

תודה, נחזור אליך בהקדם!

רוצה להתאמן עם החברים?
שתף אותם!

נשמח לשמוע מכם

שלחו הודעה!

נשמח לשמוע מכם

שלחו הודעה!

נשמח לשמוע מכם

שלחו הודעה!

נשמח לשמוע מכם

שלחו הודעה!

[leadercf7 campid="4949"]

נשמח לשמוע מכם

שלחו הודעה!

[leadercf7 campid="4949"]

נשמח לשמוע מכם

שלחו הודעה!

נשמח לשמוע מכם

שלחו הודעה!

[leadercf7 campid="5594"]
דילוג לתוכן