איך להקל על כאבי פריצות דיסק?

תוכן עניינים

פריצת דיסק היא תופעה שכיחה יחסית ואוכלוסיות רבות סובלות מההשלכות של תופעות אלו.
עמוד השדרה שלנו מורכב מקבוצה של 24 חוליות. החוליות מחולקות למספר אזורים כאשר החלק העליון הוא החלק הצווארי (Cervical) המונה 7 חוליות, לאחריו החלק של חוליות החזה (Thoracic) המונה 12 חוליות. בהמשך החוליות המותניות (Lumbar) המונות 5 חוליות ולבסוף עצם הזנב (Sacrum).

המרווח בין כל אחת מחוליות נקרא דיסק בן חולייתי. כאשר הדיסק הזה הוא מעין טבעת סחוסית חזקה שיש לה יכולת לשאת משקל ומכיל נוזל צמיגי שנועד לשמור על המרווח בין החוליות ולבלום זעזועים בעמוד השדרה.
פריצת דיסק מתקיימת, כאשר השכבה החיצונית של הדיסק נקרעת והסחוס הנוזלי זולג החוצה. לרוב הכאב מתבטא כתלות במיקום הפריצה ויכול להופיע בצוואר ו\או בידיים ו\או בכתפיים אם הפריצה דיסק היא בחלק העליות של עמוד השדרה, או כאב בגב ו\או ברגליים אם הפריצה היא בחלקים תחתונים של עמוד השדרה.

איך להקל על כאבי פריצות דיסק?

טיפול בפריצת דיסק הם החל מטיפול שמרני, טיפול תרופתי וכלה בהתערבות ניתוחית. לרוב כאשר הטיפול השמרני איננו מספק תוצאה, מתקדמים לאופציה הניתוחית.
פריצת דיסק טיפול טבעי (שמרני):
הטיפול השמרני מתחלק לטיפול התנהגותי וטיפול בתחום האימון\פיזיותרפיה:
בפן ההתנהגותי, חרף הכאבים הפוקדים אנשים עם פריצות דיסק, חשוב להימנע ממנוחת יתר במיטה. שכיבת יתר במיטה יכולה לגרום לנוקשות של המפרקים חולשה בשרירים שעלולים לפגוע ולהאט את תהליך ההחלמה. ולכן, מומלץ במשך היום לבצע תנועה קל מדי חצי שעה, הליכות קצרות וקלות. חשוב מאוד להישאר פעילים על אף פריצת הדיסק, ונראה שהגב נמצא בתנועה, ההחלמה מהירה יותר. ובכל מקרה, "להקשיב לגוף" ולהימנע מתנועות שמחמירות את תחושת הכאב.

אימון לשליטה מוטורית (Motor Control Training)

אימון כזה כולל אימון בעצימות נמוכה בכיווץ סטטי (איזומטרי) של השרירים העמוקים בפלג הגוף העליון – 'שרירי הליבה' ושרירי רצפת האגן שלרוב חולשה שלהם יכולה להגביר את הכאב.
אימון כזה משפר גם את הגמישות, היציבה, את הקלות בתנועה של עמוד השדרה, מגביר את המודעות של הגוף, שיווי משקל וקואורדינציה בקרב מטופלים הסובלים מפריצת דיסק.
כלומר, הבסיס לאימון לפריצות דיסק צריך לכלול אימון בעצימות נמוכה יחסית, שמחזק בעיקר את שרירי הליבה ושרירי רצפת האגן, עובד על גמישות ושיפור יציבה בכדי להפחית את הכאב המלווה בפריצת דיסק.טיפול פיזיותרפי מקצועי למשך מספר שבועות המשלב לעיתים תרגילי להקלת הכאב ולשיפור התפקוד, טיפול מנואלי (ידני) גירוי חשמלי, שיטות לקירור או חימום הגוף או קיבוע זמני של הגב התחתון והצוואר להאצה בתהליך ההחלמה.

אימון EMS

אימון Electric Muscle Stimulation) EMS) הוא לרוב אימון קצר של כ-20 דקות, שמבצע גירוי שרירים חשמלי בעזרת המכשיר. המתאמן לובש חליפה ומבצע תרגילי כושר שנותן לו המאמן במטרה להפעיל את רוב שרירי הגוף עם עומס נמוך יחסית על מרפקי הגוף.
מחקר שבדק את ההשפעה של אימון סטנדרטי לעומת אימון EMS בעזרת מדריך על כאבי גב תחתון הראה שאנשים שביצעו אימון EMS במשך חודשיים חוו שיפור מובהק בכאבי גב תחתון לעומת קבוצת האימון הסטנדרטית.

שיטות התערבות רפואיות:

לעיתים נדרש טיפול תרופתי להקלה על הכאב הנגרם. טיפול זה לרוב מגיע בנוסף לטיפולים הקודמים. החל מתרופות אנטי דלקתיות לא סטרואידליות (NSAIDS), משככי כאבים מסוגים שונים, תרופות המרפות שרירים ונוגדי דלקת חזקים סטרואידלים.

בערך 10% מהמטופלים יזדקקו לעבור ניתוח לתיקון פריצת הדיסק. ניתוח הוא לרוב הברירה האחרונה לאחר שיש כשלון בשיפור כלשהו בסימפטומים בשיטות, כאשר המטופל מתקשה מאוד לעמוד או ללכת, כאשר ישנה חולשת שרירים מתקדמת או שינויים תפקודיים אחרים, או שיש עדות ללחץ חמור על מערכת העצבים. המטרה בניתוח היא לכרות ולסלק חתיכות דיסק שנדחפו החוצה ולוחצות על העצבים באזור.
לרוב לאחת התערבות ניתוחים יש צורך במנוחה מספר שבועות, ולאחריה התחלה של ביצוע תרגילי פיזיותרפיה\התעמלות בדומה לטיפולים השמרניים הנ"ל.

לסיכום

כאבי גב תחתון ופריצות דיסק בפרט עלולים לפגוע מאוד באיכות החיים של הסובלים מהם. מומלץ להקפיד על התנהגות ואימון שמפחית כאב, כמו פיזיותרפיה, שילוב של אימון לשרירי הליבה ורצפת האגן, גמישות, אימון EMS ובמידת הצורך שילוב של טיפול תרופתי בהתייעצות עם הרופא המטפל.

מאמרים נוספים

ספורטר

תודה, נחזור אליך בהקדם!

רוצה להתאמן עם החברים?
שתף אותם!

נשמח לשמוע מכם

שלחו הודעה!

נשמח לשמוע מכם

שלחו הודעה!

נשמח לשמוע מכם

שלחו הודעה!

נשמח לשמוע מכם

שלחו הודעה!

[leadercf7 campid="4949"]

נשמח לשמוע מכם

שלחו הודעה!

[leadercf7 campid="4949"]

נשמח לשמוע מכם

שלחו הודעה!

נשמח לשמוע מכם

שלחו הודעה!

[leadercf7 campid="5594"]
דילוג לתוכן